Søk

Du er her:

Direct Drive - en unik traktortransmisjon!

Direct Drive - en unik traktortransmisjon!

John Deere har overført dobbelclutch-teknologien fra bilindustrien og kan nå presentere en videreutviklet, ny og revolusjonerende transmisjon i sine nye traktorer.

Direct Drive bygger på en teknologi som bilindustrien har brukt i noen år allerede. VAG og Mercedes har utviklet dobbelclutch-teknologien for personbiler og kaller den DSG. John Deere har tilpasset denne løsningen til alle sekssylindrede traktorer i 6R-serien, dvs. på 5 modeller fra 6140R til 6210R i både 40 og 50 km utgave.

Se videoen som viser hvordan Direct Drive fungerer.
 
Hva kjennetegner Direct Drive transmisjonen

  • Direct Drive har det vi vil oppleve som åtte hurtiggir og tre gruppegir. Alt gires automatisk, eller manuelt med en joystick - det velger du selv
  • Man kan velge å programmere fast hastighet eller bestemme et motorturtall, og transmisjonen reguleres ut fra det som er mest hensiktsmessig
  • Dette er en transmisjon som er spesielt egnet i transport eller for tunge trekkjobber som for eksempel ved tyngre jordbearbeiding med plog eller kultivator
  • Alle girskifter foregår ved at elektromagneter betjener skiftegaflene. Det gir mye raskere girskifter enn det som tidligere har vært mulig
  • På grunn av dobbelclutch-systemet og to drivlinjer, kan neste gir kobles, mens man fortsatt opererer i
    innkoblet gir
  • Redusert tap i transmisjonen gjør at traktorer med Direct Drive er mer drivstoffgjerrige
  • Bruk av elektromagneter gjør at giringen skjer veldig raskt – ingen momentbrudd


Avansert elektronikk
Avanserte styreenhetene som kontrollerer motoren og transmisjonen kommuniserer godt sammen og fører til en høy grad av komfort og kjøring på en økonomisk optimal måte. For å utnytte motorens trekkraft best mulig velger man ønsket hastighet og elektronikken velger da det giret som passer best i forhold til motorytelsen. Nesten like optimalt som en trinnløs transmisjon. Forskjellen ligger i at Direct Drive er hundre prosent mekanisk, som betyr at ingen unødig kraft går bort i overføringen. Elektronikken sørger også for at det ligger autoclutch-funksjon i bremsepedalen.

Under transmisjonsinnstillingene i det integrerte displayet i traktoren er det mulig å gjøre forskjellige innstillinger. Det kan være at du vil ha konstant turtall i forbindelse med PTO-drifta eller at du kun ønsker større trekkraft som for eksempel under jordbearbeiding. Det finnes også en funksjon for å velge mellom to forskjellige startgir.

Direct Drive eller AutoPowr
AutoPowr vil fortsatt være den beste løsningen når vi kommer til oppgaver som trenger nøyaktig hastighet på PTO eller krypegir. Men Direct Drive vil være alle tidligere transmisjoner overlegne med hensyn til å redusere tapet gjennom drivverket. Det gir deg en mer drivstoffgjerrig traktor og en enda bedre totaløkonomi.


Publisert 11. mars 2013 - Grethe Sevdal

 

Verktøylinje

Spar penger med vår serviceavtale!!

Felleskjøpet Rogaland Agder (FKRA) har en svært god serviceavtale som gir deg som kunde inntil 30% rabatt på service på din maskinpark.

Vi gir deg rabatt på arbeid, samt rabatt på deler som inngår i serviceoppdraget. Jo flere maskiner du har i serviceavtalen jo mere rabatt vil du få på din maskinpark.

Alle typer traktor – anleggsmaskin – slåmaskin – rundballepresse kan inngå avtale.

Les mer om vår serviceavtale

Ta kontakt med ditt lokale verksted for opprettelse av avtale.
Telefon sentralbord 51 88 70 00

  • Varhaug 51 77 14 71
  • Kristiansand 481 00 911
  • Haugesund 52 70 54 70
  • Årdal 51 75 42 30
  • Klepp 970 69 779

Besøksadresse: Sandvikvn. 21, Stavanger     Adresse: Postboks 208 Sentrum, 4001 Stavanger     Tlf: 51 88 70 00     E-post: firmapost@fkra.no    Org.nr: NO915442552MVA - Kundesenter: 994 30 640