Hybridskip lastet med grønn teknologi

Tirsdag 21. desember ankom M/V Hagland Pioneer siloanlegget på Kvalaberg, lastet med hveteklipellets, rapsmel og havreskall. Brutto tonnasje er 5000 tonn.

Tekst/foto: Østen Bergøy/Irina Rokstad

M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.

Hagland Pioneer ble sjøsatt i Nederland for 3 måneder siden og er et såkalt hybridskip, med moderne 'grønn' teknologi.

Ved innseiling slår fartøyet over på batteridrift og motoren stopper, hjelpemotorer balanserer strømmen. Lukemaskiner og gravemaskin er også elektriske.

Det er mange fordeler med dette, der den viktigste er kraftig reduserte utslipp av CO2 og NOx.

CO2 utslippene reduseres med 40 prosent i forhold til eldre skip på samme størrelse, mens utslipp av NOx er redusert med hele 90 prosent.

Samtidig er støy fra skipet redusert, noe som gir fordeler ved nattarbeid og lossing i bynære strøk.

Kaptein Per Åge Nevland forteller at det er en rekke teknologiske finesser ved skipet:

"Når vi går i grov sjø, krever det ekstra kraft på maskinene, noe som normalt vil føre til høyere forbruk av drivstoff og økte utslipp. På denne er det teknologi som automatisk kobler inn batteriet for å ta toppene. Tilsetning av urea krystalliserer NOx og reduserer utslipp. Driften overvåkes kontinuerlig, og det er mulig for kontraktører å se hvor store utslipp man har."

 

Han peker også på at redusert støy er en betydelig arbeidsmiljøfaktor for mannskapet på skipet. Haglandrederiet har bestilt ytterligere to fartøy av denne typen, som forventes levert i løpet av 2023. Videre hedver Nevland:
 

"Grønn teknologi forbedres og utvikles hele tiden, og dette er bare begynnelsen."

 

M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.
M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.
M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.
M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.
M/V Hagland Pioneer - hybridskip med grønn teknologi.

Les også:

Andre artikkelkategorier: