Åpningsfest hos BondeKompaniet Egersund!

 

Etter tre intense uker med bygging og sjauing kunne endelig BondeKompaniet Egersund åpne dørene til en fornyet og forbedret butikk.

Tekst/foto: Anne Linn Olsen

FV. Anders Bertelsen Tengesdal, butikksjef i BondeKompaniet Egersund, Mari Ullestad og Julie Dybing, begge landbruksansvarlige.

FV. Anders Bertelsen Tengesdal, butikksjef i BondeKompaniet Egersund, Mari Ullestad og Julie Dybing, begge landbruksansvarlige i BondeKompaniet Egersund.

En skinnende grønn og gul John Deere pryder innkjørselen til den nyoppussede butikken i Egersund.

En skinnende grønn og gul John Deere pryder innkjørselen til den nyoppussede butikken i Egersund.

- Det har vært kaotisk med mye folk og litt roligere stunder innimellom, smiler Anders Bertelsen Tengesdal, butikksjef i BondeKompaniet Egersund. – Men nå er folk på jobb, så om et par timer vil det nok ta seg opp en del. Den nesten oppspiste marsipankaken vitner om at det har vært mange besøkende hittil denne dagen.

Hva blir viktig nå fremover?

– Nå går vi inn i høysesongen og da er det viktig å holde varetrykket oppe. Vi skal også se an vareplasseringen, kan hende vi må justere litt om et par måneder for å få det helt optimalt sier butikksjefen som såvidt har tid til å slå av en prat før han igjen haster ut til trucken.

Butikkteamet på fem stykker gleder seg til veien videre, de har også fått tatt del i selve oppgraderingen av butikken og føler et sterkt eierskap til fornyelsesprosessen.

Forhåndsåpning for medlemmene

Om kvelden den 20. mars inviterte Egersundbutikken alle medlemmene til en forhåndsåpning av den nye butikken med gode medlemstilbud og hyggelig fagprat.

Det var mange lovord og bøndene så ut til å like den nye butikkløsningen veldig godt!

Strategi og data

-Vi har flyttet rundt på varene i butikken, fått en helt ny layout og mye nytt inventar. Nå er det bedre varestruktur og hver avdeling er spisset ytterligere. Varene har også fått en mer strategisk plassering i sitt miljø, det har blitt en helt annen butikk, smiler Thomas Nilsson som er kjedesjef for BondeKompaniet butikkene i FKRA.

Proff- og privatkunder

De 21 BondeKompaniet butikkene skal sørge for at både proff- og privatkundene finner det de trenger enten det er til gården eller hagen. – Det er viktig at det er geografiske ulikheter med tanke på hvor butikken er lokalisert. For eksempel butikken i Etne, hvor de har flest proffkunder, da skal hovedfokuset være landbruk. Men det må fortsatt være en base som er lik i alle butikker, og det er den vi jobber med nå. Det er viktig at kundene kjenner igjen varesortimentet uavhengig av hvilken butikk de handler i. Vi skal være en faghandel hvor kundene skal være trygge på vår kunnskap og kvaliteten på varene – uavhengig om du er bonde eller privatkunde.

Nyskapende og kommersielt

-Det nye butikkdesignet med belysning og grafisk utforming skal bidra til en enda bedre kjøpsopplevelse. Alle elementer i butikken skal skape den rette følelsen og bidra til økt salg for både privatkunder og våre bønder, hevder Joachim Svensson, konseptkoordinator i FKRA.

Butikkinnredningen er nøye planlagt etter tre viktige faktorer; eksponering, harmonisering og funksjonalitet. Det har også vært et ekstra søkelys på viktige salgspunkt i butikkene som kasseområdet, hyller, salgstorg og sjokkselgere. – Min jobb er å få kundene til å trives og gi dem lyst til å handle i våre butikker, da er det viktig å tenke gjennom hele kundereisen, fra start til slutt. Velger kunden å komme tilbake har vi lykkes med jobben, smiler Joachim.  

 

Et viktig forretningsområde

BondeKompaniet butikkene i Felleskjøpet Rogaland Agder er et viktig forretningsområde og skal de fortsette å vokse og holde den positive utviklingen er en nødt til å gjøre noen grep, og da er kundeopplevelsen det viktigste. – Det er viktig å henge med i tiden og vi skal fremstå som en moderne butikk-kjede. Å tiltrekke oss nye kundegrupper og være kommersielle nok, er kjempeviktig, påpeker Thomas.

Med nyoppussede butikker satser BondeKompaniet og Felleskjøpet på å kunne innfri dagens og fremtidens kunder og deres behov og forventninger.

Bedre for bonden

I den nye butikken i Egersund har landbruksdelen av butikken blitt utvidet. Noe som er naturlig med tanke på viktigheten av å imøtekomme en forholdsvis stor andel av kundemassen i Egersundområdet, som er sauebønder.

Store skilt som henger fra taket i butikken hjelper kundene å navigere seg rundt omkring i den romslige butikken i Egersund. Det er også opprettet et eget plukklager for bedriftskundene som gjør handlereisen mer smidig.

Egne landbruksansvarlige

BondeKompaniet har også nylig opprettet en stilling som landbruksansvarlig i hver butikk, for å gjøre seg enda sterkere inn mot bonden og landbruket. Et godt samarbeid på tvers med landbruksdivisjonen sørger for å ivareta bondens forventninger til Felleskjøpets butikker. - De landbruksansvarlige skal være bondens knyttepunkt i butikken, mens det tidligere har vært mer tilfeldig hvem som møter bonden og har det ansvaret. Nå får den landbruksansvarlige førstehåndsinformasjon om eksempelvis kraftfôr, gjødsel, ensilering og tilskuddsfôr, sier Erling Undheim, regionssjef i BondeKompaniet.

- Travelt, men veldig kjekt! Mari Ullestad og Julie Dybing som er landbruksansvarlige i Egersundbutikken smiler begge fornøyd i kor. Både Mari og Julie har høy kompetanse og kjennskap til landbruket fra før. Mari er oppvokst på gård og har over 10 års fartstid i ulike avdelinger i Felleskjøpet, mens Julie har giftet seg med en bonde og skal også overta hjemmegården etter hvert.

Ansvaret som landbruksansvarlig har de to fordelt seg imellom, Mari har ansvaret for gjødsel og kraftfôr, mens Julie har blant annet produkter fra DeLaval, som innebærer utstyr til melking, fôring, dyrevelferd, gjerdemateriale, rengjøring og hygiene. 

Ny stilling

Felleskjøpet Rogaland Agder har også opprettet en ny Key Account Manager (KAM) stilling som skal støtte, følge opp og bidra til å ytterligere styrke den landbruksansvarlige ute i butikkene. - BondeKompaniet og Felleskjøpet har som mål å øke kompetansen på landbruk og bygge et solid fundament. Uten bonden hadde vi tross alt ikke vært her, sier Thomas.

Mari og Julie er også spente og ser frem til et godt samarbeid med Vilde Bilstad som er ansatt som KAM i FKRA.

Store planer

Felleskjøpet Rogaland Agder har store planer for deres 21 BondeKompaniet butikker. I fjor åpnet den splitter nye BondeKompaniet-butikken i Sørlandsparken og nå feirer både BondeKompaniet Egersund og BondeKompaniet Flekkefjord med nyoppussede lokaler. Målet er å bygge om 5 til 7 butikker i året, så i 2026 vil vi etter planen være i mål med alle butikkene, hevder Thomas.

Utstilling som skal illustrere følelsen av et drivhus i butikken.

 

 

"Her er det bygget en ny utstilling som skal illustrere følelsen av et drivhus i butikken, dette er et nytt konsept vi tester ut i Egersund." 

Thomas Nilsson, kjedesjef for BondeKompaniet butikkene

Avdeling med leker til barna.
Avdeling med produkter fra Ryobi.
Avdeling med produkter fra Stihl.
Avdeling med Fiskarsprodukter.

 

 

"Det nye butikkdesignet med belysning og grafisk utforming skal bidra til en enda bedre kjøpsopplevelse."

Joachim Svensson, konseptkoordinator i FKRA.

Kjæledyravdelingen hos BondeKompaniet Egersund.
Nytt prøverom hos BondeKompaniet Egersund.
Produkter fra Stihl.
Egen avdeling med vaskemidler.
Avdeling med verneutstyr og beskyttelse.