Nytt modulvogntog reduserer utslipp og øker effektiviteten
FKRA har nylig anskaffet et skreddersydd modulvogntog fra Danmark, bygget etter våre spesifikasjoner. Med en maksimal totalvekt på 60 tonn og en lengde på 22 meter, vil det nye modulvogntoget kunne transportere mer last og bidra til CO2-kutt, bedre trafikksikkerhet og lavere drivstofforbruk.
Tekst/foto: Anne Linn Olsen/Reidar Håland
I april utvidet Felleskjøpet Rogaland Agder (FKRA) sin transportflåte med et nytt og moderne modulvogntog, bygget i Danmark etter spesifikasjoner fra FKRA. Vogntoget er en Volvo FH16 750 med spesialtilpasset påbygg og tilhenger fra V/M Tarm. Med et utskyvbart drag på hengeren, kan avstanden økes for å oppnå en totalvekt på opptil 60 tonn, som er 10 tonn mer enn tradisjonelle vogntog.
Det nye modulvogntoget måler inntil 22 meter i lengde og er en viktig brikke i FKRAs mål om å forbedre både effektivitet og miljøpåvirkning. Norges Lastebileier-Forbund har fremhevet de mange fordelene ved bruk av modulvogntog, inkludert betydelige økonomiske gevinster og miljøfordeler. Beregninger viser at CO2-utslippene kan reduseres med mellom 14 og 16 prosent sammenlignet med ordinære vogntog. I tillegg bidrar færre vogntog på veiene til økt trafikksikkerhet.
– Dette vogntoget tar med seg omtrent 8000 kg mer enn de vogntogene vi har i dag, sier Reidar Håland, driftsleder transport i FKRA. – Sammen med sjåføren bestemte vi oss for å prøve en ny akselkombinasjon med to «pusher»-akslinger. Dette fører til lavere dieselforbruk når bilen går uten last, samt en lavere vekt sammenlignet med andre akselkombinasjoner, legger Håland til.
FKRA har hatt det nye vogntoget i drift i snart to måneder, og tilbakemeldingene fra både transportkontoret og sjåføren er utelukkende positive. Til tross for noen bekymringer rundt fremkommelighet, har dette vist seg å ikke være et problem. Kundene våre bygger større driftsbygninger og bestiller større mengder kraftfôr av gangen, noe som gjør det enklere for transportplanleggerne å utnytte modulvogntogets fulle potensial.