De gjør vinteren enklere

–Vi jobber kontinuerlig med profesjonalisering av varestrømmen slik at kundene våre skal få hjelp der og da. Er det snøkaos og maskinen står, er det fort gjort å få dagbøter på opp mot 100.000 kroner om ikke den delen som mangler leveres omgående.

Vårt Felleskjøp Høsten 2020
Tekst/foto: Bethi Dirdal Jåtun/Tokvam

Tokvam

Mange bønder og entreprenører lever av veivedlikehold og fyller vinteren med brøyting, salting og annet veivedlikeholdsarbeid. Traktor kombinert med riktig brøyteutstyr overtar en stadig større del av veivedlikeholdet. Når uhellet er ute er support en vesentlig del av pakken. 

Finn Kristian Tokvam, daglig leder i Tokvam AS som har levert snøutstyr til FKRA siden 2016, vet hva det dreier seg om:

– Vi har sittet i bryllup og likevel fått ut deler i tide. Her dreier det seg rett og slett om å gjøre det som skal til for at snøheltene skal få gjort jobben sin. Førstelinjen er uansett forhandlerne, som FKRA, som har de aller fleste driftskritiske delene på lager i nærheten av kundene.

Begynner vintersesongen i mars

Vårt Felleskjøp er på fabrikken ved Reinsvoll på Vestre Toten der røde og sorte snøfresere, snøploger og strømaskiner fyller store deler av det asfalterte området bak produksjonslokalene og formelig glitrer i sensommersola. Vi befinner oss i august, men den norske produsenten av veivedlikeholdsutstyr har allerede jobbet med vintersesongen siden mars.

Det var i 2016 at FKRA inngikk avtale med levering av snøutstyr fra den norske produsenten, og salgssjef Jon Magne Torsteinbø er svært godt fornøyd med både produkter og samarbeid.

– For oss er det uhyre viktig at kundene våre får hjelp når det trengs. Ikke i morgen, men nå. Derfor har vi også opprettet vintervakt, forteller han.

– Musikk i våre ører, kommer det fra Tokvam.
– Å ha verksteder og være bra på ettermarked er en veldig force i dagens marked.

Han smiler når han forteller hvordan faren dro med småfly fra Toten til Kristiansand der en kunde hadde fått problemer med en maskin en fredag ettermiddag. Lørdag formiddag var delen både levert og montert.

–Det var mye hjerte og mindre system den gang, sier han fortsatt med smilet om munnen.

Han hadde nok ikke løst situasjonen akkurat slik i dag, men historien representerer likevel holdningen i Tokvam-systemet, en holdning dagens leder er opptatt av å dyrke. Fokus på ettermarked er helt avgjørende.

Smarte kunder

Den norske snø- og strøutstyrsprodusenten er desidert størst på det norske markedet med Sverige som en god nummer to. Industribedriften på Toten er også inne på markeder i Canada og USA der potensialet er stort.

– Her jobber vi for å få mer. Disse markedene vil nok likevel ikke overgå det norske i antall leveranser på veldig mange år, sier Tokvam.

På snøfresere har Tokvam et par gode norske konkurrenter.

– Vi utfordrer hverandre, noe som er bra. På strømaskiner har vi konkurranse fra Baltikum, Tyskland og Sveits, og jeg vil si konkurransen er tøff, men fair. Markedet er utrolig smart. Kundene kaster seg ikke på alt og er uhyre bevisste både på kvalitet og ikke minst service.

André Myren påpeker at mange kunder er opptatt av norsk eierskap og produksjon, noe som har forsterket seg gjennom koronatiden. Å kjøpe norsk, har fått enda større betydning.

Startet med en bonde

Historien til Tokvam startet i 1958, på gården til Finn Kristians farfar som var bonde og som reparerte landbruksmaskiner og utviklet verktøy. I verkstedet laget han også den første snøfreseren.

– Det var så mye snø på gården en dag at han ikke kom fram, så han sveiste sammen en snøfreser i kjelleren. Den ble såpass stor at han ikke fikk den ut, så han måtte skjære den i to og sveise den sammen igjen på utsiden, ler Tokvam.

– Farfar var svært teknisk, superkreativ og godt kjent i området. Det var ikke få som kom til ham med redskapene sine.

Finn Kristians far tok over verkstedet i 1976. Med ham ble virksomheten gradvis endret fra verksted til produksjon av snørfresere, hengere, fôringsutstyr og diverse. Strøutstyr for å bekjempe glatt føre ble et viktig produkt for bedriften, og på slutten av 90-tallet, da Innovasjon Norge oppfordret norske produsenter til å etablere produksjon i Baltikum, valgte Tokvam å gjøre sin fram til da største investering.

Superviktig investering

– Far og mor, som også var aktivt med i driften, kjøpte en laserskjæremaskin til 4 millioner kroner med en omsetning på 5. Ikke akkurat en blåskjorteavgjørelse, smiler han.

– Men dette var en superviktig avgjørelse og ble starten på en bedriftskultur for å investere, noe som har hatt stor betydning for den utviklingen vi har opplevd.

Han og salgssjefen forteller om et tett samarbeid mellom utvikling og produksjon. For å sikre utvikling har de også etablert en arbeidsformel:

– Vi kaller det 30-4. Målet er at 30 prosent av omsetningen vår skal komme fra produkter som er lansert de siste fire årene. For å få til dette må vi utvikle aggressivt. Vi investerer 6-7 prosent av årsomsetningen i produktutvikling. Til sammenlikning ligger John Deere på 3-4, forteller Finn Kristian Tokvam som satt i styret i familiebedriften mens han studerte.

– Vi ble etter hvert mer opptatt av å tenke og planlegge etter hvor Tokvam skulle være om 10-20 år. Svaret ble at vi skal bli gode på vegvedlikehold og produsere denne typen smarte redskaper til traktorer og hjullastere, forklarer han.

FV. Andre Myren, Jon Magne Torsteinbø salgssjef traktor/redskap, Marte Sivesind og Finn Kristian Tokvam.
Tokvam har det meste innen snøryddingredskaper.
Tokvam har det som trengs til veivedlikehold når vinteren kommer.

Flere bein stå på

Med dette ble en tydelig retning satt for bedriften hvis nisje bare har blitt smalere og smalere med årene, og i dag tilbyr de et komplett utvalg i vegvedlikehold vinterstid med snøfresere, snøploger og strømaskiner. Nå er også feiemaskiner på vei og snart relanserer de sine første sommerprodukter. Tokvam har nylig kjøpt svenske Ilsbo Tools, en bedrift de har kjent og vært i kontakt med siden 2009.

– Så lenge vintrene blir mer og mer ustabile, i alle fall i lavlandet, trenger vi flere bein å stå på. Dette produktet, som er en kant- eller krattklipper, er spesielt interessant da det funker godt på krattvekst, noe det er mye av mange steder i verden. Det gjør at dette blir et nisjeprodukt, noe som passer oss godt.

Tokvam tenker i 20-årsperspektiver, og Finn Kristian Tokvam er opptatt av å være tro mot strategien. Ifølge ham blir de stadig bedre jo mer spissa virksomheten blir.

Fortsatt vekst

– Målet framover er at vi skal være markedsleder i eget land og at vi skal ha en langt større eksportandel enn vi har i dag. Det skal bli spennende å se om kantklipperbiten blir den x-faktoren vi trenger for å nå større markeder. Samtidig håper jeg at vi fortsatt er en mindre lokal bedrift også 20 år fram i tid, i alle fall at det oppleves slik. Vi er veldig opptatt av å opprettholde kulturen vår og ikke gå i vekstfella hvor alt det som er bra står i fare for å vannes ut, oppsummerer Tokvam.

Mor og far Tokvam er fortsatt engasjert i bedriften gjennom styreverv, og de er jevnlig innom.

– Edvard, min far, skal for eksempel jobbe her til uka. Vi har en feiemaskin som skal testkjøres i forbindelse med et utviklingsprosjekt. Vi prøver å holde på familiefeelingen, det er et gode for bedriften ikke bare internt, men for alle som vi er i kontakt med, fastslår tredje generasjon Tokvam som er i ferd med å ta industribedriften til nye høyder.

Kontakt oss

Kontakt en av våre salgskonsulenter

Les mer om maskiner og utstyr

Les også:

 

Tokvam gjør vinteren enklere!

Ikke la vinter og snø stoppe deg - se de norskproduserte vinterproduktene fra Tokvam AS her!

Tokvam snøfjerning på norske vinterveier!

Siden 1958 har Tokvam AS hatt en brennende ambisjon om å løse problemer knyttet til snø og is. En lang historie med norske vintre, mye snø, har de samlet en enorm mengde kunnskap og kompetanse. Tokvam utvikler og produserer fortsatt alle sine produkter i Norge, ved sitt anlegg i Reinsvoll.