I gang med EU-kontroll

Fra 2023 er alle FKRAs servicesentre autorisert for EU-kontroll på traktor. Jon Morten Øye ved FKRAs senter i Årdal, er en av de nyautoriserte kontrollørene som allerede er godt i gang med sin nye oppgave.

Vårt Felleskjøp Vår 2023
Tekst/foto: Bethi Dirdal Jåtun

FV.: Atle Nordås, teknisk serviceleder og Jostein Susrot, sjef ettermarked

Jan Morten Øye, servicetekniker i Årdal

I løpet av årets første halvannen måned har han utført fire-fem kontroller. Akkurat hvor mange det blir i løpet av året, har han ikke fullstendig oversikt over, men han vet at flere kommer.

Første EU-kontroll skal foretas etter at traktoren har vært i drift i fire år, deretter annet hvert år framover.

Kundene informert

–Vi må hele tiden tenke på kundens beste. Når jeg skal utføre service, sjekker jeg samtidig om kunden skal ha EU-kontroll og kombinerer disse to om så er tilfellet, sier Øye, som opplever at kundene er godt informert.

–Det har vært mye skriverier om dette i media over flere år nå, så folk er godt forberedt. Retningslinjene har imidlertid vært litt uklare med hensyn til fritak, sier han og forteller at den enkelte må søke om fritak selv. Han vil imidlertid ikke anbefale det.

Tryggest med EU-kontroll

–Om du har fått fritak har du ikke engang lov til å løfte en storsekk for naboen. Det tryggeste er å ta EU-kontrollen, så har man sitt på det rene, er hans råd.

Noen har fått brev med innkalling til EU-kontroll, andre følger med via Bil og henger-appen, der man selv kan sjekke når

traktoren må EU-kontrolleres.

–Det kan være utfordrende å skulle veksle mellom FKRA- og EU-kontrollør-hatten, påpeker Jostein Susort, som er ettermarkedssjef i FKRA og som har fått noen innspill i sakens anledning.

Her og nå

–Når du starter EU-kontrollen, kan du ikke løsne en skrue. Slik er det bare, sier Jon Morten Øye, som tenker at man må ha et voksent forhold til dette.

–Myndighetene har innført EU-kontroll på traktor på samme måte som vi har EU-kontroll på bil, noe vi må forholde oss til, sier han samtidig som han innrømmer at han som EU-kontrollør må tenke på en litt annen måte.

–Når vi foretar service, tenker vi jo alltid kostnader for kunden og vurderer om en mangel kan utsettes. Med EU-kontroll er det «her og nå» som gjelder. En feil kan ikke utsettes, men må tas umiddelbart, ikke på neste service, sier han.

FKRA-service

Det kan legges til at Felleskjøpet Rogaland Agder ikke tar seg betalt for en eventuell etterkontroll om det er FKRA-verkstedet som utbedrer avviket på selve EU-kontrollen. Den utføres da vederlagsfritt.

–Er det typiske feil som går igjen når du nå har utført EU-kontrollen på flere maskiner? spør vi EU-kontrollør Øye.

–Defekte lyspærer er en gjenganger, noe som er enkelt for kunden å fikse. Det kan også være lurt å ta en rengjøring av traktoren før den leveres til EU-kontroll, da det kan være penger å spare på dette, oppgir Øye.

I midten av februar var det til sammen utført rundt 30 EU-kontroller ved FKRA-sentrene, noe Jostein Susort er godt fornøyd med.

Prisen

–Vi har lagt oss på en lav pris på selve EU-kontrollen. Ut fra det vi så langt har sett, er også bransjen rimelig samstemt rundt dette. Men hadde vi kalkulert inn investeringskostnadene, burde prisen ha vært ganget opp flere ganger, påpeker Susort som har mottatt flere henvendelser fra andre mindre aktører som lurer på om FKRA kan utføre EU-kontroll for deres kunder.

–De erkjenner at oppstartskostnadene for å bli godkjent EU-kontrollør, er for høye. Vår holdning er at vi skal prøve å hjelpe alle kundene våre, uansett hvilken farge eller navn traktoren har, understreker Jostein Susort, leder for ettermarked